Docent

Rustig aan

De afgelopen twee weken stond ik weer voor de klas. Na de herfstvakantie ben ik twee weken thuis geweest. Ik vond het eerst heel moeilijk om mijn werk los te laten en vrede te hebben met hoe de situatie was. Gedachten en gevoelens buitelden constant over elkaar heen en tot rust komen was lastig. Ik wist dat ik juist even rust nodig had om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen. Dat collega’s me dit ook vertelden en een arts hielp enorm.

Na twee weken rust voelde ik me al stukken beter. Ik had dit niet verwacht en vond het ook een vreemde ervaring. Alsof ik het moest kunnen verklaren. Ik voelde me gewoon schuldig. Nu ik terugkijk ben ik zo enorm dankbaar dat ik niet nog een maand hebt voortgeploeterd. Ik kon met rust en nieuwe energie weer aan het werk gaan.

De afgelopen twee weken gingen erg goed. Ik zit beter in mijn vel, heb energie om mijn lessen voor te bereiden en overzie mijn taken weer. Volgende week zal ik weer volledig gaan werken.

Wel heb ik me gerealiseerd dat er iets moet veranderen. Niet alleen voor mij maar voor docenten in het algemeen. Ik zie zoveel professionele , competente, enthousiaste docenten die aan het leeglopen zijn. Omdat zij zich verantwoordelijk voelen en het goed willen doen. En omdat er steeds meer moet in het onderwijs wordt hun taak steeds groter. Iets wat ze aan de ene kant met liefde doen maar waar weinig waardering en respect tegenover staat. Dit is ten minste wat ik ervaar. Gelukkig heb ik geweldige leerlingen en leuke collega’s waar ik energie uit put maar toch…hoelang ga ik dit nog doen?

Al een tijdje kriebelt het om iets anders te gaan doen. Iets waarbij ik mijn talenten nog meer kan inzetten en waar ik meer autonomie  heb. Toch ben ik nog niet klaar om afscheid te nemen van het lesgeven, waarom dat is, weet ik niet precies. Ik ben blij dat ik weer kan genieten van het lesgeven. Voorlopig doe ik het een stapje rustiger aan en kijk ik wat er op mijn pad komt.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *